CartDin varukorg är tom!  

Köp- och leveransvillkor

KÖPINFORMATION

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss.

När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket.

Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Samtliga priser i butiken är inklusive 25% moms och är angivna i svenska kronor (SEK) som standard. För att visa priserna i norsk krona (NOK), dansk krona (DKK) eller Euro (EUR) byter du valuta över den vänstra menyn om du använder en dator. För mindre enheter som mobil och surfplatta byter du valuta genom att klicka på menyn i det vänstra övre hörnet och sedan längst ner på denna sida. Butikspriserna gäller om ingen annan överenskommelse är gjord. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning, beroende på valutakurser, portokostnader, omkostnader etc.

På vissa produkter finns det information om vad dessa passar till, detta är endast en rekommendation utifrån t.ex. bruksanvisningar, storlekstabeller m.m. RemButiken.se tar inget ansvar för att dessa produkter passar just din maskin eller liknande.

 

ORDERBEKRÄFTELSE

Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din mejl. Vill du ändra din beställning på något sätt ska du kontakta oss genom att svara på orderbekräftelsemejlet snarast.

När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ytterligare ett mejl där det står att leveransen är på väg till dig.

 

BETALNING

Vi använder oss av Klarna som erbjuder flera betalsätt genom Klarna Checkout, läs mer nedan.

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/39396/sv_se/checkout (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.

Observera att samtliga frågor kring t.ex. fakturor, kortköp och liknande som har betalats genom Klarna Checkout ska tas med Klarna.

Svenskregistrerade företag betalar också genom Klarna Checkout genom att välja Företag istället för Privatperson, betalningsvillkoren är faktura eller kortbetalning.

Privatpersoner i Norge och Finland betalar också sitt köp genom Klarna med samma betalalternativ som finns tillgängliga för privatpersoner i Sverige.

Privatpersoner i Danmark betalar med faktura eller delbetalning genom Klarna.

Företagskunder i Norge, Danmark eller Finland kan kontakta oss så kan vi även leverera till er.

All försäljning till Norge sker exkl. svensk moms.

 

FRAKT & LEVERANS

Vi tillämpar olika fraktkostnader beroende på fraktsätt inom Sverige, se lista nedan. Leveranstiden gäller för produkter som finns i lager vid ordertillfället. Aktuellt lagersaldo är angivet på samtliga produktsidor.

PRIVATPERSONER

PostNord Varubrev 1:klass 69 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt kan väljas när totalvikten för ordern är under 500 gram. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras normalt i din postlåda om de får plats, annars går det vidare till ett ombud och du blir aviserad.

PostNord Varubrev Ekonomi 49 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt kan väljas när totalvikten för ordern är under 500 gram. Leveranstiden är 3-6 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras normalt i din postlåda om de får plats, annars går det vidare till ett ombud och du blir aviserad.

PostNord MyPack Collect 69 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt väljs automatiskt när totalvikten för ordern är över 500 gram. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras till ett ombud/utlämningsställe.

PostNord MyPack Home 129 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt kan väljas av privatpersoner oavsett totalvikt. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras till dörren efter överenskommelse (mellan kund och PostNord), om ingen finns på plats för att ta emot paketet på den bestämda leveranstiden går det vidare till ombud och du blir aviserad.

Alla ordrar med ett produktvärde högre än 500 kr skickas fraktfritt från oss, med undantag för fraktsättet PostNord MyPack Home som alltid kostar 129 kr.

FÖRETAG

PostNord Varubrev 1:klass 69 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt kan väljas när totalvikten för ordern är under 500 gram. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras normalt i din postlåda om de får plats, annars går det vidare till ett ombud och du blir aviserad.

PostNord Varubrev Ekonomi 49 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt kan väljas när totalvikten för ordern är under 500 gram. Leveranstiden är 3-6 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras normalt i din postlåda om de får plats, annars går det vidare till ett ombud och du blir aviserad.

PostNord MyPack Collect 69 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt väljs automatiskt när totalvikten för ordern är över 500 gram. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras direkt till ett ombud/utlämningsställe.

PostNord Parcel 99 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt kan alltid väljas av ett företag oavsett totalvikt. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras direkt till ditt företag, om ingen finns på plats för att ta emot paketet går det vidare till ett ombud och du blir aviserad.

Alla ordrar med ett produktvärde högre än 500 kr skickas fraktfritt från oss, med undantag för fraktsättet PostNord Parcel som alltid kostar 99 kr.

DANMARK & FINLAND

PostNord Varubrev 1:klass 79 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt kan väljas när totalvikten för ordern är under 500 gram. Leveranstiden är 2-4 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras normalt i din postlåda om de får plats, annars går det vidare till ett ombud och du blir aviserad.

PostNord MyPack Collect 149 kr (inkl. moms) - detta fraktsätt väljs automatiskt när totalvikten för ordern är över 500 gram. Leveranstiden är 2-4 arbetsdagar. Denna typ av paket levereras till ett ombud/utlämningsställe.

NORGE

För närvarande kan vi tyvärr inte skicka leveranser till Norge.

ÖVRIGT OM FRAKT & LEVERANS

Under högsäsong kan leveranstiden förlängas oavsett transportör.

Om du inte har angivet ett korrekt mobilnummer i din order kommer du inte heller att få någon avisering om ditt paket utan denna kommer då istället med mejl eller brev vilket kan göra att det tar några dagar extra även om paketet har kommit fram.

Privatpersoner i Norge kan bli debiterade tull och moms-avgifter utöver orderkostnaden i samband med import till Norge. Denna eventuella avgift ska du som mottagare av paketet betala.

Vissa produkter har längre leveranstider och är då angivet som t.ex. "3-8 dagars leveranstid", denna tiden tar det oftast om en produkt ligger i externt lager hos en av våra leverantörer. Vi vill informera dig som kund om att det kan ta ännu längre tid på grund av våra leverantörers fraktsätt vilka vi ej kan styra över. Leveranstiden avser arbetsdagar, ej lördag, söndag och övriga helgdagar.

I de fall där endast en del av din beställning finns i vårt lager inväntar vi till alla produkter kan skickas samtidigt, om inget annat anges av dig som kund. 

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till berörd transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!

Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Har du lagt en order och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss, vilket normalt sett är 7 dagar, så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av produkterna. Om vi blir debiterade t.ex. tullavgifter på outhämtade paket i Norge så kommer vi även att fakturera dig denna kostnad.

 

REKLAMATION

Vi kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på kundservice@rembutiken.se inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning så löser vi det.

OBS! Att kilremmar går av räknas inte som en reklamation, ofta beror det på att remskivorna inte ligger i linje eller är vassa, kilremmen kan även vara för löst/hårt spänd etc. Kilremmar som går av ersätts alltså inte, utan ditt köp ska betalas precis som vanligt. Kontrollera alltid remskivor m.m. innan du sätter på en ny kilrem.

 

ÅNGERRÄTT & RETUR

Om du inte är nöjd med din order av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit din order. Produkten får ej vara använd, endast testad storleksmässigt (gäller kilremmar m.m.). Produkter som ligger i förpackning ska givetvis vara obrutna. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade oss annars gäller inte ångerrätten.

Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde).

Om du har betalt din order innan retur återbetalas pengarna, inklusive eventuell fraktkostnad om hela ordern returneras. Om du har betalt din order via Klarna så är det Klarna som sköter återbetalningen till dig när vi har hanterat returen, vilket vanligtvis sker inom 14 dagar, men kan ta upp till 30 dagar. Har du lagt din order via mejl eller telefon så återbetalar vi pengarna till dig inom 30 dagar efter att du har återkommit med bankkonto inkl. clearingnummer, bankgiro eller postgiro.

Returer som saknar eller har för lite porto/frankering kommer inte att lösas ut.

För att returnera hela din order eller delar av den så ska du fylla i returformuläret som du hittar här

https://www.rembutiken.se/reclaim/

Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Returadress:

RemButiken Sverige AB
Box 53
522 22 TIDAHOLM

Returer som skickas till annan adress anses inte som giltiga och godkänns därmed inte.

 

FORCE MAJEURE

RemButiken.se är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.

I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

 

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH GDPR

INFORMATION

Den 25 maj 2018 börjar en ny lag att gälla som heter GDPR (General Data Protection Regulation) att gälla. Denna lag ersätter den tidigare personuppgiftslagen (PUL) som har funnits i Sverige sedan 1988. GDPR är en gemensam lag som gör att samma regler gäller i hela Europa. Enligt GDPR måste alla handlare, organisationer och företag ha ett större ansvar vad det gäller hanteringen av kunduppgifter och personuppgifter. Läs mer hos Datainspektionen.

RemButiken Sverige AB är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss som kund och hur dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp, men även i marknadsföringssyfte om du har anmält dig till vårt nyhetsbrev. Vi lämnar ej ut personuppgifter så som namn, adress, mobilnummer, mejladress eller andra kunduppgifter som kan anses som en personuppgift till tredje part annat än i de fall som nämns nedan.

VAD LÄMNAR VI UT TILL TREDJE PART OCH VARFÖR?

  • När du genomför ett köp i vår nätbutik så använder vi oss av Klarna Bank AB som betallösning, de uppgifter (personnummer/organisationsnummer, namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer och betalsätt) som du fyller i vid samband med att köpet slutförs skickas till Klarna Bank AB, även ursprungsinformation som t.ex. ip-adress loggas och skickas till dem.
  • Vi lämnar ut för- och efternamn, adress och telefonnummer/mobilnummer eller mejladress om telefonnummer/mobilnummer saknas till Unifaun (för bokning och utskrift av fraktetiketter), PostNord, DHL och Bring för att de ska kunna leverera din order.
  • Vi lämnar ut (om du har tackat ja till vårt nyhetsbrev) för- och efternamn samt mejladress till vår nyhetsbrevsleverantör Get a Newsletter. Detta för att kunna göra utskick med allmän produktinformation, tillfälliga kampanjer eller rabattkoder varav vissa kampanjer är inriktade på vad du har handlat av oss tidigare. Get a Newsletter säljer inte vidare eller använder dina personuppgifter på något annat sätt än just för utskick (som vi själva skriver) från RemButiken Sverige AB.

VILKA PERSONUPPGIFTER LAGRAR VI OCH VARFÖR?

  • När du genomför ett köp i vår nätbutik lagrar vi ditt namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer och ip-adress. Om du lägger en order via telefon eller mejl så lagrar vi även ditt personnummer/organisationsnummer för att säkerställa att betalning kommer att ske.
  • Ovanstående uppgifter lagras hos oss i 7 år enligt gällande bokföringslag.
  • Din postort och land används i vår försäljningsstatistik under 60 dagar.
  • Ärenden som hanteras av kundservice@rembutiken.se sparas i 14 dagar, därefter raderas dem automatiskt.

VILKA RÄTTIGHETER HAR JAG OM MINA PERSONUPPGIFTER?

  • Du har när som helst rätt till att raderas ur de system som är möjliga som t.ex. nyhetsbrevslistan, medans vissa system har begränsningar som t.ex. gällande bokföringslag.
  • Du har rätt till ett utdrag som visar vilka personuppgifter som vi har lagrade om just dig hos oss.
  • Du har rätt att klaga hos en tillsynsmyndighet.
  • Du har rätt att få reda på vart informationen om dina personuppgifter har kommit i från om du inte har registrerat den själv.

HUR GENOMFÖR JAG REGISTRERING/AVREGISTRERING AV NYHETSBREV, UPPFÖLJNINGSMEJL ELLER SMS-UTSKICK?

När du har klickat på "Slutför köp" så kommer du att få ge ditt samtycke genom att aktivt få välja JA eller NEJ på följande...

  • Min mejladress får användas som mottagare av mejl från oss för betygsättning av köpta produkter som ger en rabattkod.
  • Min mejladress får användas som mottagare av nyhetsbrev från oss som även kan innehålla rabattkoder eller tillfälliga kampanjer.
  • Mitt mobiltelefonnummer får användas som mottagare av erbjudanden (via SMS).

Du kan när som helst logga in på ditt konto (om du har skapat ett) och ändra dina samtycken.

Du kan givetvis även avregistrera dig från vårt nyhetsbrev i samband med att du får det eller genom att klicka på länken nedan

Avregistrera mig från nyhetsbrevet

ÖVRIGT

RemButiken Sverige AB har som företag, e-handlare och ägare till RemButiken.se skyldighet att se till så att dina personuppgifter behandlas och skyddas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

 

TVIST

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Produkter